ИНИЦИЈАЛНО ОБРАЗОВАЊЕ НАСТАВНИКА СТРАНИХ ЈЕЗИКА У РЕПУБЛИЦИ СРБИЈИ: МИШЉЕЊА ПРОФЕСОРА МЕТОДИКЕ НАСТАВЕ СТРАНОГ ЈЕЗИКА
DOI:
https://doi.org/10.18485/zivjez.2024.44.1.7Кључне речи:
језичка образовна политика, иницијално образовање наставника, страни језици, методика наставе страних језикаСажетак
Према важећим законским регулативама Републике Србије наставници запослени у основним и средњим школама морају имати одговарајући степен академског образовања. Стога, сматрамо да су мишљења универзитетских наставника који образују будући наставни кадар од изузетног значаја за квалитет наставе. Општи циљ рада јесте стицање увида у важност и организацију иницијалног образовања наставника страног језика из перспективе универзитетских професора ангажованих у настави методичких предмета на универзитетима у Републици Србији. Путем онлајн анонимног упитника истражујемо која су мишљења професора о актуелним тенденцијама у иницијалном образовању наставника страних језика и могућностима за стицање неопходних наставничких компетенција. У фокусу рада су искључиво наставници страних језика који се уче у основним и средњим школама у Републици Србији, односно енглеског, немачког, руског, француског, шпанског и италијанског језика. На основу резултата анкете анализирамо постојећу организацију универзитетских курсева методичке оријентације, као и евентуалну неопходност за њиховим усклађивањем са савременим језичким образовним политикама и планирањем
Референце
Berns i Ričards 2009: A. Burns, J. Richards, The Cambridge Guide to Second Language Teacher Education. Cambridge: Cambridge University Press.
Bodrič 2017: R. Bodrič, Osvrt studenata anglistike na metodičku praksu kao oblik razvijanja nastavničkih kompetencija. U S. Gudurić i B. Radić-Bojanić (ur.), Jezici i kulture u vremenu i prostoru 6 (str. 379–396). Novi Sad: Filozofski fakultet.
Bodrič 2021: R. Bodrič, Aspekti obrazovanja i osposobljavanja budućih nastavnika engleskog jezika [doktorska disertacija]. Novi Sad: Filozofski fakultet u Novom Sadu.
Durbaba 2011: О. Дурбаба, Теорија и пракса учења и наставе страних језика. Београд: Завод за уџбенике. / O. Durbaba, Teorija i praksa učenja i nastave stranih jezika. Beograd: Zavod za udžbenike.
Đorđević 2016: А. Ђорђевић, Ефекат иницијалног образовања и обуке будућих наставника страног језика, Настава и васпитање, 65(1), 153–166. / А. Đorđević, Efekat inicijalnog obrazovanja i obuke budućih nastavnika stranog jezika, Nastava i vaspitanje, 65(1), 153–166.
Forcani 2014: F. M. Forzani, Understanding “Core Practices” and “Practice-Based” Teacher Education: Learning from the Past. Journal of Teacher Education, 65(4), 357–368.
Frimen i Džonson 1998: D. Freeman, K. E. Johnson, Reconceptualizing the Knowledge-Base of Language Teacher Education. TESOL Quarterly, 32(3), 397–417.
Legutke i Šoker fon Ditfurt 2009: M. K. Legutke, M. Schocker-v. Ditfurth, School-Based Experience. In A. Burns, J. C. Richards (Eds.), The Cambridge Guide to Second Language Teacher Education (p. 209–217). Cambridge: Cambridge University Press.
Mihaljević Djigunović i Mardešić 2007: J. Mihaljević Djigunović, S. Mardešić, Kompetencije nastavnika stranih jezika između politike i stvarnosti, U J. Granić (ur.), Jezična politika i jezična stvarnost (str. 318–327). Zagreb: Hrvatsko društvo za primenjenu lingvistiku.
Nojner 2003: G. Neuner, Curriculumentwicklung für die Ausbildung von DeutschlehrerInnen und HochschuldozentInnen im Bereich Deutsch als Fremdsprache, Internationales Qualitätsnetz Deutsch als Fremdsprache, IQN Projekt, Kassel: Universität Kassel, 15–26.
Rajović i Radulović 2007: В. Рајовић, Л. Радуловић, Како наставници опажају своје иницијално образовање: На који начин су стицали знања и развијали компетенције, Настава и васпитање, 56(4), 413–434. / V. Rajović, L. Radulović, Kako nastavnici opažaju svoje inicijalno obrazovanje: Na koji način su sticali znanja i razvijali kompetencije, Nastava i vaspitanje, 56(4), 413–434.
Službeni glasnik 2011: Службени гласник, Правилник о стандардима компетенција за професију наставника и њиховог професионалног развоја, 5/2011, [https://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2015/08/Правилник-о-стандардима-компетенција-за-професију-наставника-и-њиховог-професионалног-развоја.pdf], 3. 12. 2022. / Službeni glasnik, Pravilnik o standardima kompetencija za profesiju nastavnika i njihovog profesionalnog razvoja, 5/2011, [https://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2015/08/Правилник-о-стандардима-компетенција-за-професију-наставника-и-њиховог-професионалног-развоја.pdf], 3. 12. 2022.
Službeni glasnik 2021a: Службени гласник, Закон о основама система образовања и васпитања, 88/2017-3. [https://pravno-informacioni-sistem.rs/eli/rep/sgrs/skupstina/zakon/2017/88/1/reg], 3. 12. 2022. / Službeni glasnik, Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, 88/2017-3. [https://pravno-informacioni-sistem.rs/eli/rep/sgrs/skupstina/zakon/2017/88/1/reg], 3.12.2022.
Službeni glasnik 2021b: Службени гласник, Правилник о врсти стручне спреме наставника и стручних сарадника у основној школи, 11/2012, 15/2013, 2/2016, 10/2016, 11/2016, 2/2017, 3/2017, 13/2018, 11/2019, 2/2020, 8/2020, 16/2020, 19/2020, 3/2021 i 4/2021. [http://demo.paragraf.rs/demo/combined/Old/t/t2021_05/PG_004_2021_001.htm], 3.12.2022. / Službeni glasnik, Pravilnik o vrsti stručne spreme nastavnika i stručnih saradnika u osnovnoj školi, 11/2012, 15/2013, 2/2016, 10/2016, 11/2016, 2/2017, 3/2017, 13/2018, 11/2019, 2/2020, 8/2020, 16/2020, 19/2020, 3/2021 i 4/2021. [http://demo.paragraf.rs/demo/combined/Old/t/t2021_05/PG_004_2021_001.htm], 3.12.2022.
Vučo 2014: Ј. Вучо, Двојезична настава страних језика у Србији. У Ј. Филиповић, О. Дурбаба (ур.), Језици у образовању и језичке образовне политике (107–153). Београд: Филолошки факултет. / Ј. Vučo, Dvojezična nastava stranih jezika u Srbiji. U J. Filipović, O. Durbaba (ur.), Jezici u obrazovanju i jezičke obrazovne politike. Beograd: Filološki fakultet.
Downloads
Објављено
Како цитирати
Bрој часописа
Секција
Лиценца
Сва права задржана (c) 2024 Тијана Гаши, Милица Поповић
Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Дели под истим условима 4.0 Интернационална лиценца.
Овај рад је под Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Аутори који објављују у овом часопису пристају на следеће услове:
- Аутори задржавају ауторска права и пружају часопису право првог објављивања рада и лиценцирају га под окриљем Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License која омогућује другима да деле рад уз услов навођења ауторства и изворног објављивања у овом часопису.
- Аутори могу да израде засебне, уговорне аранжмане за не-ексклузивну дистрибуцију рада објављеног у часопису (нпр. постављање у институционални репозиториј или објављивање у књизи), уз навођење да је рад изворно објављен у овом часопису.
- Ауторима је дозвољено и подстичу се да поставе објављени рад он-лине (нпр. у институционалном репозиторију или на својим мрежним страницама) пре и током поступка пријаве, с обзиром на то да такав поступак може водити продуктивној размени идеја, те ранијој и већој цитираности објављеног рада (уп. The Effect of Open Access).