УСВАЈАЊЕ ЕПИСТЕМИЧКЕ И ДЕОНТИЧКЕ МОДАЛНОСТИ У СРПСКОМ ЈЕЗИКУ
DOI:
https://doi.org/10.18485/zivjez.2021.41.1.1Кључне речи:
деонтичка модалност, епистемичка модалност, усвајање матерњег језика, српски језик, међујезичке разликеСажетак
У овом раду описани су резултати експерименталног истраживања усвајања деонтичке и епистемичке модалности које је обављено на узорку изворних говорника српског језика (одрасли и деца на узрасту од 10 година). Резултати истраживања су показали да су деца на овом узрасту само делимично усвојила систем модалних значења: иако се у дечјим одговорима деонтичка модалност конституише као засебна група значења, деца нису била у стању да разликују епистемичка од деонтичких и динамичких модалних значења. За разлику од деце, одрасли испитаници су били у стању да формирају релативно хомогене категорије значења и опишу их на апстрактан начин. Међутим, постојање израженог ефекта контекста (нарочито код млађе групе испитаника) проблематизује генерализацију добијених резултата.