USVAJANJE EPISTEMIČKE I DEONTIČKE MODALNOSTI U SRPSKOM JEZIKU
DOI:
https://doi.org/10.18485/zivjez.2021.41.1.1Ključne reči:
deontička modalnost, epistemička modalnost, usvajanje maternjeg jezika, srpski jezik, međujezičke razlikeApstrakt
U ovom radu opisani su rezultati eksperimentalnog istraživanja usvajanja deontičke i epistemičke modalnosti koje je obavljeno na uzorku maternjih govornika srpskog jezika (odrasli i deca na uzrastu od 10 godina). Rezultati istraživanja su pokazali da su deca na ovom uzrastu samo delimično usvojila sistem modalnih značenja: iako se u dečijim odgovorima deontička modalnost konstituiše kao zasebna grupa značenja, deca nisu bila u stanju da razlikuju epistemička od deontičkih i dinamičkih modalnih značenja. Za razliku od dece, odrasli ispitanici su bili u stanju da formiraju relativno homogene kategorije značenja i opišu ih na apstraktan način. Međutim, postojanje izraženog efekta konteksta (naročito kod mlađe grupe ispitanika) problematizuje generalizaciju dobijenih rezultata.