Значај мултикултурне књижевности и њена улога у настави енглеског језика

Аутори

  • Јована Николић Академија струковних студија Београд

DOI:

https://doi.org/10.18485/zivjez.2022.42.1.8

Кључне речи:

мултикултурална књижевност, интеркултурална компетенција, настава енглеског језика

Сажетак

Циљ овог рада јесте да прикаже значај адекватно одабраног књижевног дела у настави енглеског језика са циљем развијања интеркултуралне компетенције код ученика. Савремени свет обилује међукултурним сусретима, а како би комуникација била успешна, мултикултурална настава се препоручује као потенцијална спона између припадника матичне и циљне културе. У раду ћемо нагласити значај мултикултуралних текстова који би требало бити примењивани у настави од најранијег узраста како би помогли ученику да, поред овладавања језичким вештинама, спозна свет, те креира лични и критики став према њему. Избор адекватног текста је од великог значаја. Почев од сликовница, бајки, народних прича, преко приповедака па све до савремене прозе. У зависности од интересовања и узраста ученика као и нивоа знања језика, квалитетан избор текста и његова адекватна обрада помоћи ће ученицима да развију саосећање према Другоме. Примена савремених теорија из студија културе могу утицати на способити ученика да препознају идеолошки обојене текстове. У раду ћемо такође предложити неколико активности и савета који се могу применити у настави како би се развила интеркултурална компетенција код ученика коришћењем књижевних текстова.

Референце

Adam, H., Harper, L. 2016. Assessing and selecting culturally diverse literature for the classroom. Practical Literacy: The Early & Primary Years, 21(2), 10–14.

Arslan, H. 2013. Multicultural education: Approaches, dimensions and principles. In H. Arslan, G. Rata (eds.), Multicultural education: From theory to practice (pp. 15–34). Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.

Byram, M. 1997. Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon, UK: Multilingual Matters.

Byram, M., Nichols, A., Stevens, D. 2009. Introduction. In M. Byram, A. Nichols & D. Stevens (eds.), Developing intercultural competence in practice (pp. 1–8). Exeter, England: Cromwell Press.

Bennett, C. 1995. Comprehensive multicultural education theory and practice. Boston: Allyn & Bacon.

Banks, J. A., Banks, C. A. M. 2016. Multicultural education: Issues and perspectives. New Jersey: Wiley.

Banks, J. A. 2009. Multicultural education: Dimensions and paradigms. In J. A. Banks (ed.), The Routledge international companion to multicultural education (str. 9 – 32). New York: Routledge.

Bland, J. 2016. English language education and ideological issues: Picturebooks and viversity. CLELEjournal, 4(2), 41–64.

Голник и Чин 2016: Gollnick, D. M., Chinn, P. C. 2016. Multicultural education in a pluralistic society. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.

Gómez Rodríguez, L. F. 2012. Fostering intercultural communicative competence through reading authentic literary texts in an advanced Colombian EFL classroom. A constructivist perspective. Profile, 14(1), 49–66.

Gómez Rodríguez, L. F. 2013. Enhancing intercultural competence through U.S. multicultural literature in the EFL classroom. Folios Journal, 38, 95–109.

Gómez Rodríguez, L. F. 2015. The cultural content in EFL textbooks and what teachers need to do about it. PROFILE Issues in Teachers’ Professional Development, 17(2), 167–187.

B. Diamond, D., Moore, M. 1995. Multicultural literacy: Mirroring the reality of the classroom. White Plains, NY: Longman Publishing Co.

Đorđević, J. 2009. Postkultura: Uvod u studije kulture. Beograd: Clio.

Cai, M. 2002. Multicultural literature for children and young adults: Reflections on critical issues. Westport, CT: Greenwood.

Kaminski, A. 2013. From reading pictures to understanding a story in the foreign language. CLELEjournal, 1(1), 19–38.

Kramsch, C. 2001. Content and culture in language teaching. Oxford: Oxford University Press.

Kramsch, C. 2011. The symbolic dimensions of the intercultural. Language Teaching, 44(3), 354–367.

Kramsch, C. Zhu, H. 2016. Language and culture in ELT. In G. Hall (ed.), The Routledge handbook of English language teaching (pp. 38–50). Abingdon, Oxon: Routledge.

Meier, T. 2003. “Why can't she remember that?" The importance of storybook reading in multilingual, multicultural classrooms. The Reading Teacher, 57(3), 242–252.

Mohammadzadeh, B. 2009. Incorporating multicultural literature in English language teaching curriculum. Procedia Social and Behavioural Sciences, 1(1), 23–27.

Page, M. E., Sonneburg, P. M. 2003. Colonialism: An international, social, and political encyclopedia. Santa Barbara: ABC-CLIO.

Pratt, M. 2002. Arts of the Contact Zone. In J.M. Wolff (ed.), Professing in the contact zone: Bringing practice and theory together: National Council of Teachers of English (pp. 1–18). Urbana, Illinois: NCTE.

Said, E. 2000. Orijentalizam. Beograd: Biblioteka XX vek.

Sung, Y. K., Meyer, R. J. 2012. Rethinking cultural authenticity in global literature: A Korean example. In R. Meyer & K.F. Whitmore (ed.), Reclaiming reading: Teachers, students, and researchers regaining spaces for thinking and action (pp. 163–166). New York/London: Routledge.

Short, G. K., Lynch-Brown, C. G., Tomlinson, L. 2014. Essentials of children’s literature. Boston, MA: Pearson.

Објављено

2022-12-29

Како цитирати

Николић, Ј. (2022). Значај мултикултурне књижевности и њена улога у настави енглеског језика. Живи језици: часопис за стране језике и књижевности, 42(1), 157–171. https://doi.org/10.18485/zivjez.2022.42.1.8

Bрој часописа

Секција

Из наставне праксе