ABDUKTIVNO REZONOVANJE KAO REZULTAT TRANSJEZIČKE KOMUNIKATIVNE AKTIVNOSTI U MULTIKULTURNOM FORMALNOM KONTEKSTU

Autori

  • Snežana Dimitrijević Internacionalna škola u Beogradu

DOI:

https://doi.org/10.18485/zivjez.2020.40.1.8

Ključne reči:

abduktivno rezonovanje, strategije u učenju stranih jezika, višejezičnost, transjezička komunikativna aktivnost, anticipacija, međujezičko zaključivanje

Apstrakt

Cilj ovog rada je da ukaže da je učionica stranog jezika u Internacionalnoj školi multikulturni dinamički prostor koji svojim plurilingvalnim učenicima pruža mogućnost da objedine jezičke kodove koje su ranije upotrebljavali odvojeno i na različitim mestima. Spajajući tako različite dimenzije svojih znanja, iskustava i kognitivnih kapaciteta, učenici prvenstveno uočavaju onaj deo novog ili nepoznatog vokabulara koji ima sličnosti sa njima već poznatim leksemama, prvenstveno sa jedinicama iz maternjeg jezika, ali i sa vokabularom nekog drugog, njima poznatog, jezika. U trenutku detekcije sličnosti između nepoznate reči stranog jezika i poznate reči iz znanog jezika, kod učenika se pokreće mentalni mehanizam čiji rezultat je stvaranje pretpostavke o obliku ili značenju date reči. Ovaj metalni mehanizam stvaranja hipoteze naziva se abduktivno rezonovanje. U radu se slede principi kvalitativnog istraživačkog metoda, odnosno analiziraju se i tumače odgovori učenika na osnovu prethodno sakupljenih podataka iz testa prepoznavanja reči. Rezultati istraživanja svedoče da je primena abduktivnog načina razmišlja kod plurilingvalnih učenika u multikulturnom formalnom kontekstu u skladu sa metodom transjezičke komunikativne aktivnosti, odnosno da već razvijene jezičke sposobnosti u dva ili više jezika, samim tim i poznavanje više kultura, pospešuje kritičko razmišljanje i zaključivanje, kao i da stvara prostor za slobodno, originalno i kreativno jezičko ispoljavanje.

Downloads

Objavljeno

2020-12-30

Kako citirati

Dimitrijević, S. (2020). ABDUKTIVNO REZONOVANJE KAO REZULTAT TRANSJEZIČKE KOMUNIKATIVNE AKTIVNOSTI U MULTIKULTURNOM FORMALNOM KONTEKSTU . Živi Jezici, 40(1), 155–171. https://doi.org/10.18485/zivjez.2020.40.1.8

Broj časopisa

Sekcija

Primenjena lingvistika i glotodidaktika