МИЗОГИНИЈА И СЕКСИЗАМ У РЕКЛАМАМА НА СРПСКИМ ТЕЛЕВИЗИЈАМА
DOI:
https://doi.org/10.18485/zivjez.2020.40.1.3Кључне речи:
мизогинија, сексизам, телевизијске рекламе, феминизам, родни стереотипи, родне улогеСажетак
Тема рада је присуство мизогиније и сексизма у телевизијским рекламама које обилују родним стереотипима. Анализирани корпус чине рекламе емитоване у Србији на телевизијама са националном фреквенцијом у периоду од јесени 2018. до лета 2020. године, уз неколико старијих реклама које су послужиле као илустративни примери. Са феминистичког становишта ће се испитати којим се лингвистичким и персуазивним средствима постиже известан степен родне дискриминације у рекламним спотовима. Циљ рада је да се кроз квалитативну анализу корпуса реклама пружи доказ о заступљености мизогиних и сексистичких дискурса и визуелних ефеката у рекламним спотовима, чак и када се кроз рекламе привидно пропагира еманципаторски став према женском питању. Осим сексизма и стереотипије, такође посматрамо дискриминацију према годишту и социјалном статусу. Испитује се како језик реклама одражава друштвени поредак и осликава стереотипне друштвене односе и да ли, чак и када формално тврди супротно, учвршћује устаљене родне улоге. Резултати анализе указују да рекламе имају јак психолошко-социолошки ефекат и да обликују пожељне моделе понашања и идеологије.