MIZOGINIJA I SEKSIZAM U REKLAMAMA NA SRPSKIM TELEVIZIJAMA
DOI:
https://doi.org/10.18485/zivjez.2020.40.1.3Ključne reči:
mizoginija, seksizam, televizijske reklame, feminizam, rodni stereotipi, rodne ulogeApstrakt
Tema rada je prisustvo mizoginije i seksizma u televizijskim reklamama koje obiluju rodnim stereotipima. Analizirani korpus čine reklame emitovane u Srbiji na televizijama sa nacionalnom frekvencijom u periodu od jeseni 2018. do leta 2020. godine, uz nekoliko starijih reklama koje su poslužile kao ilustrativni primeri. Sa feminističkog stanovišta će se ispitati kojim se lingvističkim i persuazivnim sredstvima postiže izvestan stepen rodne diskriminacije u reklamnim spotovima. Cilj rada je da se kroz kvalitativnu analizu korpusa reklama pruži dokaz o zastupljenosti mizoginih i seksističkih diskursa i vizuelnih efekata u reklamnim spotovima, čak i kada se kroz reklame prividno propagira emancipatorski stav prema ženskom pitanju. Osim seksizma i stereotipije, takođe posmatramo diskriminaciju prema godištu i socijalnom statusu. Ispituje se kako jezik reklama odražava društveni poredak i oslikava stereotipne društvene odnose i da li, čak i kada formalno tvrdi suprotno, učvršćuje ustaljene rodne uloge. Rezultati analize ukazuju da reklame imaju jak psihološko-sociološki efekat i da oblikuju poželjne modele ponašanja i ideologije.