Апсурдна комедија - како је архитекта прочитао Бекетово читање Дантеа
DOI:
https://doi.org/10.18485/zivjez.2022.42.1.1Кључне речи:
Божанствена комедија, Семјуел Бекет, театар апсурда, постдрамско позориште, архитектураСажетак
У овом раду тумачи се архитектонски пројекат Давида Билобрка са мастер студија, Апсурдна комедија (2013), али се услед поливалентности овог архитектонског решења нужно улази у сфере књижевнокритичког и књижевноисторијског испитивања. Пројекат који се овим путем подвгава херменеутичком проучавању и сâм је у својој бити херменеутичан, имајући у виду то да садржи евидентне прототекстове – Дантеову Божанствену комедију и Бекетов опус – које кроз архитекстонски израз имплицитно тумачи. Трећа интертекстуална карика у њему је театролошке природе, с обзиром на то да пројекат своје разрешење у извесном смислу проналази у постдрамском театру. Крајњи резултат Билобрковог испитивања есенцијално је хуманистички утолико што Апсурдна комедија сведочи о савременој људској егзистенцији.
Референце
Ajzenman 2013: Peter Eisenman. ISSUES? Concerning The Projects Of Peter Eisenman. Conference lecture.
Beket 1983: Semjuel Beket, Dante... Bruno. Viko... Džojs, prev. Novica Milić. Delo, 29(6), 3–22.
Derida 1997: Jacques Derrida. Of Grammatology. Baltimore/London: The Johns Hopkins University Press.
Đokić i Bojanić 2013: Vladan Đokić, Petar Bojanić (eds.), AoD Interviews – Architecture of Deconstruction: The specter of Jacques Derrida. Belgrade: Faculty of Architecture.
Hristić 1986: Jovan Hristić, Studije o drami. Beograd: Narodna knjiga.
Milutinović 1994: Zoran Milutinović, Metateatralnost: imanentna poetika u drami XX veka. Beograd: Radionica SIC.
Robinson 1979: Michael Robinson, From Purgatory to Inferno: Beckett and Dante revisited. Journal of Beckett Studies, 5, 69–82.
Sarazak i dr. 2009: Žan-Pjer Sarazak i dr, Leksika moderne i savremene drame: istraživanje grupe „Poetika moderne i savremene drame” iz Instituta za pozorišne studije Univerziteta Pariz III, prev. Milica Miočinović. Vršac: KOV - Književna opština Vršac.
Zeifman 2010: Hirš Zeifman, Biće i nebiće: Ne ja Semjuela Beketa, prev. Milica Mint. U P. Todorović (ur.), Beket (str. 261–272). Beograd: Službeni glasnik.
Објављено
Како цитирати
Bрој часописа
Секција
Лиценца
Сва права задржана (c) 2022 Tatjana Ristić

Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Дели под истим условима 4.0 Интернационална лиценца.
Овај рад је под Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Аутори који објављују у овом часопису пристају на следеће услове:
- Аутори задржавају ауторска права и пружају часопису право првог објављивања рада и лиценцирају га под окриљем Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License која омогућује другима да деле рад уз услов навођења ауторства и изворног објављивања у овом часопису.
- Аутори могу да израде засебне, уговорне аранжмане за не-ексклузивну дистрибуцију рада објављеног у часопису (нпр. постављање у институционални репозиториј или објављивање у књизи), уз навођење да је рад изворно објављен у овом часопису.
- Ауторима је дозвољено и подстичу се да поставе објављени рад он-лине (нпр. у институционалном репозиторију или на својим мрежним страницама) пре и током поступка пријаве, с обзиром на то да такав поступак може водити продуктивној размени идеја, те ранијој и већој цитираности објављеног рада (уп. The Effect of Open Access).