INICIJALNO OBRAZOVANJE NASTAVNIKA STRANIH JEZIKA U REPUBLICI SRBIJI: MIŠLJENJA PROFESORA METODIKE NASTAVE STRANOG JEZIKA
DOI:
https://doi.org/10.18485/zivjez.2024.44.1.7Ključne reči:
jezička obrazovna politika, inicijalno obrazovanje nastavnika, strani jezici, metodika nastave stranih jezikaApstrakt
Prema važećim zakonskim regulativama Republike Srbije nastavnici zaposleni u osnovnim i srednjim školama moraju imati odgovarajući stepen akademskog obrazovanja. Stoga, smatramo da su mišljenja univerzitetskih nastavnika koji obrazuju budući nastavni kadar od izuzetnog značaja za kvalitet nastave. Opšti cilj rada jeste sticanje uvida u važnost i organizaciju inicijalnog obrazovanja nastavnika stranog jezika iz perspektive univerzitetskih profesora angažovanih u nastavi metodičkih predmeta na univerzitetima u Republici Srbiji. Putem onlajn anonimnog upitnika istražujemo koja su mišljenja profesora o aktuelnim tendencijama u inicijalnom obrazovanju nastavnika stranih jezika i mogućnostima za sticanje neophodnih nastavničkih kompetencija. U fokusu rada su isključivo nastavnici stranih jezika koji se uče u osnovnim i srednjim školama u Republici Srbiji, odnosno engleskog, nemačkog, ruskog, francuskog, španskog i italijanskog jezika. Na osnovu rezultata ankete analiziramo postojeću organizaciju univerzitetskih kurseva metodičke orijentacije, kao i eventualnu neophodnost za njihovim usklađivanjem sa savremenim jezičkim obrazovnim politikama i planiranjem
Reference
Berns i Ričards 2009: A. Burns, J. Richards, The Cambridge Guide to Second Language Teacher Education. Cambridge: Cambridge University Press.
Bodrič 2017: R. Bodrič, Osvrt studenata anglistike na metodičku praksu kao oblik razvijanja nastavničkih kompetencija. U S. Gudurić i B. Radić-Bojanić (ur.), Jezici i kulture u vremenu i prostoru 6 (str. 379–396). Novi Sad: Filozofski fakultet.
Bodrič 2021: R. Bodrič, Aspekti obrazovanja i osposobljavanja budućih nastavnika engleskog jezika [doktorska disertacija]. Novi Sad: Filozofski fakultet u Novom Sadu.
Durbaba 2011: О. Дурбаба, Теорија и пракса учења и наставе страних језика. Београд: Завод за уџбенике. / O. Durbaba, Teorija i praksa učenja i nastave stranih jezika. Beograd: Zavod za udžbenike.
Đorđević 2016: А. Ђорђевић, Ефекат иницијалног образовања и обуке будућих наставника страног језика, Настава и васпитање, 65(1), 153–166. / А. Đorđević, Efekat inicijalnog obrazovanja i obuke budućih nastavnika stranog jezika, Nastava i vaspitanje, 65(1), 153–166.
Forcani 2014: F. M. Forzani, Understanding “Core Practices” and “Practice-Based” Teacher Education: Learning from the Past. Journal of Teacher Education, 65(4), 357–368.
Frimen i Džonson 1998: D. Freeman, K. E. Johnson, Reconceptualizing the Knowledge-Base of Language Teacher Education. TESOL Quarterly, 32(3), 397–417.
Legutke i Šoker fon Ditfurt 2009: M. K. Legutke, M. Schocker-v. Ditfurth, School-Based Experience. In A. Burns, J. C. Richards (Eds.), The Cambridge Guide to Second Language Teacher Education (p. 209–217). Cambridge: Cambridge University Press.
Mihaljević Djigunović i Mardešić 2007: J. Mihaljević Djigunović, S. Mardešić, Kompetencije nastavnika stranih jezika između politike i stvarnosti, U J. Granić (ur.), Jezična politika i jezična stvarnost (str. 318–327). Zagreb: Hrvatsko društvo za primenjenu lingvistiku.
Nojner 2003: G. Neuner, Curriculumentwicklung für die Ausbildung von DeutschlehrerInnen und HochschuldozentInnen im Bereich Deutsch als Fremdsprache, Internationales Qualitätsnetz Deutsch als Fremdsprache, IQN Projekt, Kassel: Universität Kassel, 15–26.
Rajović i Radulović 2007: В. Рајовић, Л. Радуловић, Како наставници опажају своје иницијално образовање: На који начин су стицали знања и развијали компетенције, Настава и васпитање, 56(4), 413–434. / V. Rajović, L. Radulović, Kako nastavnici opažaju svoje inicijalno obrazovanje: Na koji način su sticali znanja i razvijali kompetencije, Nastava i vaspitanje, 56(4), 413–434.
Službeni glasnik 2011: Службени гласник, Правилник о стандардима компетенција за професију наставника и њиховог професионалног развоја, 5/2011, [https://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2015/08/Правилник-о-стандардима-компетенција-за-професију-наставника-и-њиховог-професионалног-развоја.pdf], 3. 12. 2022. / Službeni glasnik, Pravilnik o standardima kompetencija za profesiju nastavnika i njihovog profesionalnog razvoja, 5/2011, [https://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2015/08/Правилник-о-стандардима-компетенција-за-професију-наставника-и-њиховог-професионалног-развоја.pdf], 3. 12. 2022.
Službeni glasnik 2021a: Службени гласник, Закон о основама система образовања и васпитања, 88/2017-3. [https://pravno-informacioni-sistem.rs/eli/rep/sgrs/skupstina/zakon/2017/88/1/reg], 3. 12. 2022. / Službeni glasnik, Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, 88/2017-3. [https://pravno-informacioni-sistem.rs/eli/rep/sgrs/skupstina/zakon/2017/88/1/reg], 3.12.2022.
Službeni glasnik 2021b: Службени гласник, Правилник о врсти стручне спреме наставника и стручних сарадника у основној школи, 11/2012, 15/2013, 2/2016, 10/2016, 11/2016, 2/2017, 3/2017, 13/2018, 11/2019, 2/2020, 8/2020, 16/2020, 19/2020, 3/2021 i 4/2021. [http://demo.paragraf.rs/demo/combined/Old/t/t2021_05/PG_004_2021_001.htm], 3.12.2022. / Službeni glasnik, Pravilnik o vrsti stručne spreme nastavnika i stručnih saradnika u osnovnoj školi, 11/2012, 15/2013, 2/2016, 10/2016, 11/2016, 2/2017, 3/2017, 13/2018, 11/2019, 2/2020, 8/2020, 16/2020, 19/2020, 3/2021 i 4/2021. [http://demo.paragraf.rs/demo/combined/Old/t/t2021_05/PG_004_2021_001.htm], 3.12.2022.
Vučo 2014: Ј. Вучо, Двојезична настава страних језика у Србији. У Ј. Филиповић, О. Дурбаба (ур.), Језици у образовању и језичке образовне политике (107–153). Београд: Филолошки факултет. / Ј. Vučo, Dvojezična nastava stranih jezika u Srbiji. U J. Filipović, O. Durbaba (ur.), Jezici u obrazovanju i jezičke obrazovne politike. Beograd: Filološki fakultet.
Downloads
Objavljeno
Kako citirati
Broj časopisa
Sekcija
Licenca
Sva prava zadržana (c) 2024 Tijana Gaši, Milica Popović
Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Deli pod istim uslovima 4.0 Internacionalna licenca.
Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo-Deli pod istim uslovima 4.0 Internacionalna licenca.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga pod okriljem Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License koja omogućuje drugima da dele rad uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu da izrade zasebne, ugovorne aranžmane za ne-ekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorij ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni rad on-line (npr. u institucionalnom repozitoriju ili na svojim mrežnim stranicama) pre i tokom postupka prijave, s obzirom na to da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja, te ranijoj i većoj citiranosti objavljenog rada (up. The Effect of Open Access).