PRE-SERVICE FOREIGN LANGUAGE TEACHER EDUCATION IN THE REPUBLIC OF SERBIA: THE OPINIONS OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING METHODOLOGY PROFESSORS

Authors

  • Tijana Gaši Faculty of Philology, University of Belgrade
  • Milica Popović

DOI:

https://doi.org/10.18485/zivjez.2024.44.1.7

Keywords:

language education policy, initial teacher education, foreign languages, foreign language teaching methodology

Abstract

According to the current legal regulations of the Republic of Serbia, teachers employed in primary and secondary schools must obtain a certain level of education (MA degree) that meets predefined requirements (30 credits in psychological, pedagogical and teaching methodological subjects). Therefore, we believe that the opinions of university professors who educate the future teaching staff are of vital importance for the quality of foreign language teaching. The primary goal of this paper is to gain insight into the importance and organization of initial teacher education of foreign language teachers from the perspective of university professors engaged in language teaching courses at universities in the Republic of Serbia. Through an online anonymous questionnaire, we investigate professors' points of view regarding the current trends in the initial education of foreign language teachers and their possibility of acquiring  the necessary teaching competencies. The focus of the paper is exclusively on the foreign language teaching methodology courses at universities that educate future foreign language teachers. The foreign languages that are relevant for this research are those taught in primary and secondary schools in the Republic of Serbia, namely English, German, Russian, French, Spanish and Italian. Based on the results of the survey, we analyze the organization of the existing language teaching oriented university courses, as well as the necessity to reconcile them with modern language education policies and planning.

References

Berns i Ričards 2009: A. Burns, J. Richards, The Cambridge Guide to Second Language Teacher Education. Cambridge: Cambridge University Press.

Bodrič 2017: R. Bodrič, Osvrt studenata anglistike na metodičku praksu kao oblik razvijanja nastavničkih kompetencija. U S. Gudurić i B. Radić-Bojanić (ur.), Jezici i kulture u vremenu i prostoru 6 (str. 379–396). Novi Sad: Filozofski fakultet.

Bodrič 2021: R. Bodrič, Aspekti obrazovanja i osposobljavanja budućih nastavnika engleskog jezika [doktorska disertacija]. Novi Sad: Filozofski fakultet u Novom Sadu.

Durbaba 2011: О. Дурбаба, Теорија и пракса учења и наставе страних језика. Београд: Завод за уџбенике. / O. Durbaba, Teorija i praksa učenja i nastave stranih jezika. Beograd: Zavod za udžbenike.

Đorđević 2016: А. Ђорђевић, Ефекат иницијалног образовања и обуке будућих наставника страног језика, Настава и васпитање, 65(1), 153–166. / А. Đorđević, Efekat inicijalnog obrazovanja i obuke budućih nastavnika stranog jezika, Nastava i vaspitanje, 65(1), 153–166.

Forcani 2014: F. M. Forzani, Understanding “Core Practices” and “Practice-Based” Teacher Education: Learning from the Past. Journal of Teacher Education, 65(4), 357–368.

Frimen i Džonson 1998: D. Freeman, K. E. Johnson, Reconceptualizing the Knowledge-Base of Language Teacher Education. TESOL Quarterly, 32(3), 397–417.

Legutke i Šoker fon Ditfurt 2009: M. K. Legutke, M. Schocker-v. Ditfurth, School-Based Experience. In A. Burns, J. C. Richards (Eds.), The Cambridge Guide to Second Language Teacher Education (p. 209–217). Cambridge: Cambridge University Press.

Mihaljević Djigunović i Mardešić 2007: J. Mihaljević Djigunović, S. Mardešić, Kompetencije nastavnika stranih jezika između politike i stvarnosti, U J. Granić (ur.), Jezična politika i jezična stvarnost (str. 318–327). Zagreb: Hrvatsko društvo za primenjenu lingvistiku.

Nojner 2003: G. Neuner, Curriculumentwicklung für die Ausbildung von DeutschlehrerInnen und HochschuldozentInnen im Bereich Deutsch als Fremdsprache, Internationales Qualitätsnetz Deutsch als Fremdsprache, IQN Projekt, Kassel: Universität Kassel, 15–26.

Rajović i Radulović 2007: В. Рајовић, Л. Радуловић, Како наставници опажају своје иницијално образовање: На који начин су стицали знања и развијали компетенције, Настава и васпитање, 56(4), 413–434. / V. Rajović, L. Radulović, Kako nastavnici opažaju svoje inicijalno obrazovanje: Na koji način su sticali znanja i razvijali kompetencije, Nastava i vaspitanje, 56(4), 413–434.

Službeni glasnik 2011: Службени гласник, Правилник о стандардима компетенција за професију наставника и њиховог професионалног развоја, 5/2011, [https://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2015/08/Правилник-о-стандардима-компетенција-за-професију-наставника-и-њиховог-професионалног-развоја.pdf], 3. 12. 2022. / Službeni glasnik, Pravilnik o standardima kompetencija za profesiju nastavnika i njihovog profesionalnog razvoja, 5/2011, [https://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2015/08/Правилник-о-стандардима-компетенција-за-професију-наставника-и-њиховог-професионалног-развоја.pdf], 3. 12. 2022.

Službeni glasnik 2021a: Службени гласник, Закон о основама система образовања и васпитања, 88/2017-3. [https://pravno-informacioni-sistem.rs/eli/rep/sgrs/skupstina/zakon/2017/88/1/reg], 3. 12. 2022. / Službeni glasnik, Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, 88/2017-3. [https://pravno-informacioni-sistem.rs/eli/rep/sgrs/skupstina/zakon/2017/88/1/reg], 3.12.2022.

Službeni glasnik 2021b: Службени гласник, Правилник о врсти стручне спреме наставника и стручних сарадника у основној школи, 11/2012, 15/2013, 2/2016, 10/2016, 11/2016, 2/2017, 3/2017, 13/2018, 11/2019, 2/2020, 8/2020, 16/2020, 19/2020, 3/2021 i 4/2021. [http://demo.paragraf.rs/demo/combined/Old/t/t2021_05/PG_004_2021_001.htm], 3.12.2022. / Službeni glasnik, Pravilnik o vrsti stručne spreme nastavnika i stručnih saradnika u osnovnoj školi, 11/2012, 15/2013, 2/2016, 10/2016, 11/2016, 2/2017, 3/2017, 13/2018, 11/2019, 2/2020, 8/2020, 16/2020, 19/2020, 3/2021 i 4/2021. [http://demo.paragraf.rs/demo/combined/Old/t/t2021_05/PG_004_2021_001.htm], 3.12.2022.

Vučo 2014: Ј. Вучо, Двојезична настава страних језика у Србији. У Ј. Филиповић, О. Дурбаба (ур.), Језици у образовању и језичке образовне политике (107–153). Београд: Филолошки факултет. / Ј. Vučo, Dvojezična nastava stranih jezika u Srbiji. U J. Filipović, O. Durbaba (ur.), Jezici u obrazovanju i jezičke obrazovne politike. Beograd: Filološki fakultet.

Downloads

Published

2025-01-14

How to Cite

Gaši Т., & Popović М. (2025). PRE-SERVICE FOREIGN LANGUAGE TEACHER EDUCATION IN THE REPUBLIC OF SERBIA: THE OPINIONS OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING METHODOLOGY PROFESSORS . Živi Jezici: Journal for Foreign Languages and Literatures, 44(1), 145–175. https://doi.org/10.18485/zivjez.2024.44.1.7

Issue

Section

Glottodidactics