PRECIZNOST U ARTIKULACIJI ENGLESKIH INTERDENTALNIH FRIKATIVA KOD SRPSKIH OSNOVNOŠKOLACA
DOI:
https://doi.org/10.18485/zivjez.2024.44.1.5Ključne reči:
nastava engleskog jezika, osnovna škola, izgovor, dentalni frikativi, interjezikApstrakt
Glavni cilj našeg istraživanja bio je da se ispita da li i u kojoj meri pozicija engleskih interdentalnih frikativa [θ] i [ð] u reči (inicijalna, središnja ili finalna) utiče na preciznost u njihovoj artikulaciji, kako kod izgovora pojedinačnih reči tako i u kontekstu teksta. Takođe smo proučavali koji se glasovi koriste kao zamena u slučaju neprecizne artikulacije glasova [θ] i [ð]. Nadalje, sproveli smo komparativnu analizu u pogledu preciznosti artikulacije engleskih interdentalnih frikativa između dve uzrasne grupe učenika osnovne škole kako bismo procenili mogući uticaj podučavanja i izloženosti jeziku na preciznost njihovog izgovaranja. Prikupljeni podaci pokazuju da učesnici u našoj studiji najpreciznije izgovaraju [θ] i [ð] kada se nalaze u finalnoj poziciji u reči, dok se bezvučni interdentalni frikativ [θ] izgovara sa većom preciznošću od njegovog zvučnog para [ð]. Učesnici u istraživanju su najčešće zamenjivali engleske interdentalne frikative [θ] i [ð] srpskim plozivima [t] and [d], što se može smatrati posledicom principa univerzalne gramatike. Konačno, učenici osmog razreda su pokazali veću preciznost kod artikulacije glasova [θ] i [ð] u poređenju sa učenicima petog razreda, što sugeriše da podučavanje i izloženost jeziku mogu imati pozitivan uticaj na preciznost artikulacije.
Reference
Abutalebi 2008: J. Abutalebi, Neural aspects of second language representation and language control. Acta psychologica, 128(3), 466-478. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2008.03.014
Baxter et al. 2021: P. Baxter, H. Bekkering, T. Dijkstra, M. Droop, M. van den Hurk and F. Léoné, Grounding second language vocabulary instruction in cognitive science. Mind, Brain, and Education, 15(1), 24–34. https://doi.org/10.1111/mbe.12278
Chomsky 1995: N. Chomsky, The Minimalist Program, Cambridge, Mass.: MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262527347.001.0001
Gonet and Pietron 2006: W. Gonet, and G. Pietron, G. English interdental fricatives in the speech of Polish learners of English. Dydaktyka fonetyki jezyka obcego. Neofilologia, 8, 73-86.
Jevremovic 2016: J. Jevremović, An Acoustic Phonetic Analysis of Different Realizations of [θ] in Serbian-Accented English, Linguistic Portfolios, 5, 66-77. https://repository.stcloudstate.edu/stcloud_ling/vol5/iss1/7
Ković, Plunkett and Westermann 2010: V. Ković, K. Plunkett and G. Westermann, The shape of words in the brain. Cognition, 114(1), 19–28. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2009.08.016
Lombardi 2003: L. Lombardi, Second language data and constraints on Manner - explaining substitutions for the English interdentals. Second Language Research, 19 (3), 225-220. https://doi.org/10.1177/026765830301900304
Marković 2020: M. Marković, Phonetic Feature Interpretation in Second Language Phonology: The Acquisition of the Final Obstruent Voicing Contrast. Belgrade English Language and Literature Studies, 12(1), 27-49. https://doi.org/10.18485/bells.2020.12.2
Maurer, Pathman and Mondloch 2006: D. Maurer, T. Pathman and C. J. Mondloch, The shape of boubas: Sound–shape correspondences in toddlers and adults. Developmental Science, 9, 316–322. https://doi.org/10.1111/j.1467-7687.2006.00495.x
Metruk 2017: R. Metruk, Pronunciation of English dental fricatives by Slovak university EFL students. International Journal of English Linguistics, 7(3), 11-16. https://doi.org/10.5539/ijel.v7n3p11
Pennigton and Richards 1986: M. C. Pennington and J. C. Richards, Pronunciation revisited. TESOL quarterly 20.2, 207–225. https://doi.org/10.2307/3586541
Priya and Kumar 2020: M. L. S. Priya and P. Kumar, Teaching phonetics to enhance pronunciation in an ESL classroom. Journal of critical reviews, 7(2), 669–672. https://doi.org/10.31838/jcr.07.02.121
Rau, Chang and Tarone 2009: D. V. Rau, H. H. A. Chang and E. E. Tarone, Think or sink: Chinese learners’ acquisition of the English voiceless interdental fricative. Language Learning, 59(3), 581–621. https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2009.00518.x
Savić and Jerotijević 2011: J. D. Savić and D. Jerotijević, Factors Influencing Serbian EFL Learners’ Production Accuracy of English Interdental Fricatives. In: I. Đ. Paunović, and M. Marković (eds.), The First International Conference on English Studies English Language and Anglophone Literature Today (ELALT Proceedings). University of Novi Sad, Faculty of Philosophy, 63–70.
Saussure 1959: F. de Saussure, Course in General Linguistics (W. Baskin Trans.). New York: The Philosophical Library, Inc. (Original work published 1922).
Selinker 1969: L. Selinker, Language transfer. General Linguistics, 9, 67–92.
Selinker 1972: L. Selinker, Interlanguage. IRAL 10, 209–31.
Sredović Trpeski 2013: Г. Средовић Трпески, Усвајање енглеских денталних фрикатива /θ/ и /ð/ код млађих ученика енглеског језика као страног, Наслеђе, 10(26), 99–114. http://35.189.211.7/index.php/nasledje/article/view/573
Tagarelli et al. 2019: K. M. Tagarelli, K. F. Shattuck, P. E. Turkeltaub and M. T. Ullman, Language learning in the adult brain: A neuroanatomical meta-analysis of lexical and grammatical learning. NeuroImage, 193,178-200. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2019.02.061
Walsh and Diller 1979: T. M. Walsh and K. C. Diller, Neurolinguistic considerations on the optimum age for second language learning. In Annual Meeting of the Berkeley Linguistics Society, Vol. 5, 510–524. https://doi.org/10.3765/bls.v5i0.2157
Wardhaugh 1970: R. Wardhaugh, The contrastive analysis hypothesis. TESOL quarterly, 123-130. https://doi.org/10.2307/3586182
Wetzels and Mascaró 2001: L. MaWetzels and J. Mascaró, The typology of voicing and devoicing. Language, 77(2), 207–244. https://doi.org/10.1353/lan.2001.0123
Yang et al. 2015: J. Yang, K. M. Gates, P. Molenaar, and P. Li, Neural changes underlying successful second language word learning: An fMRI study. Journal of Neurolinguistics, 33, 29–49. https://doi.org/10.1016/j.jneuroling.2014.09.004
Downloads
Objavljeno
Kako citirati
Broj časopisa
Sekcija
Licenca
Sva prava zadržana (c) 2024 Sanja Raković
Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Deli pod istim uslovima 4.0 Internacionalna licenca.
Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo-Deli pod istim uslovima 4.0 Internacionalna licenca.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga pod okriljem Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License koja omogućuje drugima da dele rad uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu da izrade zasebne, ugovorne aranžmane za ne-ekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorij ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni rad on-line (npr. u institucionalnom repozitoriju ili na svojim mrežnim stranicama) pre i tokom postupka prijave, s obzirom na to da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja, te ranijoj i većoj citiranosti objavljenog rada (up. The Effect of Open Access).