A PROJECT-BASED APPROACH IN TEACHING THE FRENCH LANGUAGE FOR SPECIFIC PURPOSES

Authors

  • Ана Вујовић Универзитет у Београду, Учитељски факултет

DOI:

https://doi.org/10.18485/zivjez.2023.43.1.5

Keywords:

French language for specific purposes, teaching profession, project- based approach, assignment, textbook

Abstract

The project-based approach to learning foreign languages, and especially the languages for specific purposes, is particularly suitable for developing cognitive abilities because it combines physical, mental, and linguistic activities. The advantage of learning based on project tasks lies precisely in the meaningfulness of these tasks in an authentic language communication. In teaching and learning foreign languages for specific purposes tasks include not only linguistic component, but also professional, sociolinguistic, sociocultural, and intercultural components and contribute to the professional training of students. The paper analyzes first the possibilities and advantages of the project-based approach in teaching foreign languages for specific purposes, and then the role of teachers of foreign languages for specific purposes, the necessity of serious preparation for this type of lessons, their great professional competence, imagination and patience. Using both descriptive and analytical methods, we propose a project-based model in the French language instruction for pre-service preschool and primary school teachers that would respond to the specific needs of their future professional engagement and would therefore positively influence their motivation and also lead to their better achievement. We conclude that examples of project-based assignments should be included in all textbooks of foreign languages for specific purposes because this is the best way to make the learning of this subject matter meaningful and to develop students' awareness of its importance, while the knowledge they acquire becomes more permanent as students learn through experience.

References

Благданић 2018: С. Благданић, М. Ристић и А. Сарвановић, Од идеје до производа. Београд: БИГЗ школство. / S. Blagdanić, M. Ristić i A. Sarvanović, Od ideje do proizvoda. Beograd: BIGZ školstvo.

Вујовић 2015a : A. Vujović, De la tâche à l’activité intellectuelle consciente. U V. Stanojević i M. Vinaver-Ković (ur.), Les études françaises aujourd’hui (2014), (p. 295-305). Belgrade : Faculté de philologie de l’Université de

Belgrade.

Вујовић 2015б: А. Вујовић, Акциона перспектива и задаци у настави страних језика. У Ј. Милинковић, Б. Требјешанин (ур.), Имплемантација иновација у образовању и васпитању – изазови и дилеме (стр. 87-102). Београд: Учитељски факултет. http://www.uf.bg.ac.rs/wp-content/uploads/2015/29/Zbornik.pdf / A. Vujović, Akciona perspektiva i zadaci u nastavi stranih jezika. U J. Milinković, B. Trebješanin (ur.), Implementacija inovacija u obrazovanju i vaspitanju – izazovi i dileme (str. 87-102). Beograd: Učiteljski fakultet.

Вујовић 2019: A. Vujović, Le Français sur objectifs universitaires pour les professeurs des écoles. U V. Stanojević, M. Vinaver-Ković (ur.), Les études françaises aujourd’hui (p. 148-157). Belgrade : Faculté de philologie de l’Université de Belgrade. doi.org/10.18485/efa.2019.11.ch10.

Елис 2003: R. Ellis, Task-based Language Learning and Teaching. Oxford: Oxford University Press.

Мијановић 2023: Н. Мијановић, Конструктивизам као савремена наставна парадигма. Иновације у настави, XXXVI, 2023/1, 21–32. / N. Mijanović, Konstruktivizam kao savremena nastavna paradigma. Inovacije u nastavi, XXXVI, 2023/1, 21-32.

Продановић 2020: М. Продановић и В. Гаврановић, Развијање језичких вештина ученика кроз пројектно усмерену наставу страног језика струке – студија случаја. Иновације у настави, XXXIII, 2020(4), 136–145. DOI: 10.5937/Inovacije2004136P / M. Prodanović i V. Gavranović, Razvijanje jezičkih veština učenika kroz projektno usmerenu nastavu stranog

jezika struke – studija slučaja. Inovacije u nastavi, XXXIII, 2020(4), 136-145.

Русо 2013 : M. S. Russo, Langue de spécialité, approche par tâches, contexte de travail : un enseignement/apprentissage propédeutique à l’insertion professionnelle. In Recherches en didactique des langues et des cultures. Retrieved May 2021. from http://journals.openedition.org/rdlc/1639. doi.org/10.4000/rdlc.1639

Savet Evrope 2003: Zajednički okvir za žive jezike: učenje, nastava, ocjenjivanje. Podgorica: Ministarstvo prosvjete i nauke.

Учитељски факултет 2014: Лексикон образовних термина. Београд: Учитељски факултет. / Učiteljski fakultet 2014: Leksikon obrazovnih termina. Beograd: Učiteljski fakultet.

Published

2023-12-31

How to Cite

Вујовић, А. (2023). A PROJECT-BASED APPROACH IN TEACHING THE FRENCH LANGUAGE FOR SPECIFIC PURPOSES. Živi Jezici: Journal for Foreign Languages and Literatures, 43(1), 105–117. https://doi.org/10.18485/zivjez.2023.43.1.5

Issue

Section

Glottodidactics