THEMATIC AND GAMMATICAL CONTENTS IN TEXTBOOKS FOR THE EIGHTH GRADE FOR THE SUBJECT: GERMAN LANGUAGE AS THE SECOND FOREIGN LANGUAGE
DOI:
https://doi.org/10.18485/zivjez.2023.43.1.6Keywords:
Common European framework, second foreign language, general subject competence, specific subject competence, grammatical contents, thematic contents, language competence level A2Abstract
Based on the corpus analysis of the current and most frequently used textbooks in the eighth grade of elementary school for the subject of German as a second foreign language "Wir neu 4", "Magnet neu 4", "Maximal 4", "Deutsch! Das will ich! 8", "Hallo, Freunde! 4", we want to present the grammatical and thematic contents that are most often represented in them and list those that are not present at all or are less present in them and are provided for in the Curriculum. At the beginning, we will present both general and specific subject competence and the importance and role of standards. We also want to present the level of language competence A2 that the student should acquire at the end of the fourth year of learning a second foreign language in the second cycle of primary education.
References
Мота и Боос 2021: Мота, Ђ, Боос Д. Wir neu 4: немачки језик за 8. разред основне школе: уџбеник за четврту годину учења. Београд: Издавачка кућа „Klett” д.о.о.
Мота и Николовска 2021: Мота, Ђ, Николовска В. Magnet neu 4: немачки језик за осми разред основне школе: уџбеник за четврту годину учења. Београд: Издавачка кућа „Klett” д.о.о
Мота и др. 2021: Мота, Ђ, Крулак Кемписти, Е, Глик, Д, Рајнке, К. Maximal 4: немачки језик за осми разред основне школе: уџбеник за четврту годину учења. Београд:Издавачка кућа „Klett” д.о.о.
Травица 2020: М. Травица Deutsch! Das will ich! 8: уџбеник из немачког језика за 8. разред основне школе за четврту годину учења. Београд: Бигз школство д.о.о.
Летић-Глишић и др.2021: Летић-Глишић, Г, Вујановић, Р, Врачарић, И. Hallo, Feunde!: немачки језик за осми разред основне школе. Београд: Јавно предузеће„Завод за уџбенике ”.
ван Ек 1975: J. A. van Ek, The Treshold Level. Strasbourg.
Дурбаба и др. 2017: О. Дурбаба, Љ. Ђурић, А. Јовановић, К. Завишин, Ј. Гинић, Л. Меденица, А. Секулић, Ј. Рашевић. Општи стандарди постигнућа за крај основног образовања за страни језик. Београд: Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања [Online], [https://ceo.edu.rs/wp-content/uploads/2017/12/Opsti-standardi-postignuca-za-kraj-osnovnog-
obrazovanja-za-strani-jezik.pdf]
Дурбаба 2011: О. Дурбаба, Теорија и пракса учења и наставе страних језика. Београд: Завод за уџбенике и наставна средста.
ЗЕО 2003: Zajednički evropski okvir: učenje, nastava, ocenjivanje. Podgorica: Ministarstvo prosvjete i nauke.
Наставни програм за осми разред основног образовања и васпитања 2019: Завод за унапређење образовања и васпитања, Наставни програм за осми разред основног образовања и васпитања [Online], [https://citalici.files.wordpress.com/2019/01/8. nastavni-program-za-osmi-razred-osnovnog-obrazovanja-i-vaspitanja.pdf]
Закон о основама система образовања и васпитања 2017. Београд: ЈП Службени гласник.
Правилник о плану и програму наставе и учења општеобразовних предмета средњег стручног образовања и васпитања у подручју рада саобраћаја Просветни гласник. 2018. Београд: ЈП Службени гласник.
Правилник о изменама и допунама правилника о наставном плану за други циклус основног образовања и васпитања и наставном програму за пети разред основног образовања и васпитања Просветни гласник. 2018. Београд: ЈП Службени гласник.
Surkamp 2010: C. Surkamp, Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik, Suttgart: Verlag J.B. Metzler.
Јин и Рорман 2020: F. Jin, L.Rohrmannn, Prima plus A2.2. Годишњи програм рада са стандардима [Online], [http://www.datadidakta.rs/udzbenik/42/prima-plus#za-nastavnike]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Катарина Цветановић
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).