SEGMENTNI I SUPRASEGMENTNI FONETSKI MATERIJAL U UDžBENICIMA RUSKOG JEZIKA ZA OSNOVNU ŠKOLU
DOI:
https://doi.org/10.18485/zivjez.2016.36.1.9Ključne reči:
fonetski materijal, artikulaciona baza, segmentne/suprasegmentne jedinice i sredstva, segmentna/suprasegmentna dominanta, frekvencijska analiza, udžbenički kompleti Rodničok i OrbitaApstrakt
Cilj ovog rada jeste dokazivanje hipoteze o neophodnosti revizije nastavnog programa za osnovnu školu za ruski jezik u pogledu fonetskog materijala. Ukazujući na ključne razlike fonetskih sistema dva jezika, definisali smo ključne segmentne i suprasegmentne osobine artikulacione baze ruskog jezika. Frekvencijsku analizu fonetskog materijala udžbenika sproveli smo šifrujući i eksplicirajući fonetske (segmentne i suprasegmentne) dominante tematizovane u aktuelnim udžbeničkim kompletima. Pratili smo njihovu učestalost u čitavom kompletu i poredili je međusobno i s ekspliciranim osobinama artikulacione baze ruskog jezika. Potvrđena je pretpostavka neophodnosti revizije nastavnog programa: dvostruko manje su zastupljene suprasegmentne dominante u udžbenicima (akcenat reči, redukcija vokala, intonacija), ključne u ruskoj artikulacionoj bazi, dok je ključna segmentna dominanta (parni tvrdi/meki glasovi) zastupljena u naznakama.